לכולנו הכניסו את זה לראש פחות או יותר מכיתה א’ “אסור להעתיק”, “להעתיק זה פסול”, “מי שייתפס מעתיק יפסל ויקבל הערה בתעודה”, זוכרים את כל המשפטי מורות האלה?

עכשיו גם סחבק שמע את המשפטים האלה כל החיים. ובתיכון יצא לי להעתיק איזה פעם אחת או פעמיים. טוב נו, על מי אני עובד? העתקתי מלא! אבל תמיד הסביבה העניקה לנו את התחושה שאנחנו עושים משהו אסור ופסול.

אבל כשאנחנו מסתכלים סביבנו על עולם העסקים, מה אנחנו רואים? כולם מעתיקים!

מסעדה אחת מעתיקה מנות פתיחה של מסעדה שניה, סמסונג מעתיקה מאפל ושלא נדבר בכלל על הפרסומות. עכשיו תגידו לי, לא חוצפה?!

רעיונות שיווקיים טובים מעתיקים מהמתחרים

רעיונות שיווקיים טובים מעתיקים מהמתחרים

הסיבה העיקרית שבגללה העתקה היא דבר חשוב היא מהסיבה הפשוטה; זה לא משנה כמה חכמים או מוכשרים נהיה, זווית הראייה שלנו לגבי נושא מסוים, היא מוגבלת. לכן כאשר אנחנו מסתכלים ובוחנים איך גופים או אפילו אנשים אחרים רואים את אותו נושא, פתאום נפתחים לנו כיווני הסתכלות חדשים שיכול להיות שאף פעם לא היינו מודעים אליהם.

*תחשבו שסמסונג\נוקיה\HTC וכל האחרות לא היו “מעתיקות” מאפל את ה- Iphone. אתם מסוגלים לדמיין את עצמכם מסתובבים עדיין עם טלפון שיש לו מקשים פיזיים?!

כללים אתיים להעתקת רעיונות שיווקיים

עכשיו לפני שאתם מתחילים להשתולל ולהעתיק בלי הכרה כי איזה מישהו באינטרנט אמר שזה מה שצריך לעשות, אתם חייבים להבין איך להעתיק. ואת זה, את זה אף פעם לא לימדו אותנו.

אז הנה ריכזתי עבורכם כמה כללי אצבע שיעזרו לכם להעתיק כמו שצריך ולקדם את המותג שלכם:

1. אל תעתיקו רעיון שיווקי רק ממקור אחד

הדבר הכי גרוע שאנחנו יכולים לעשות זה לבוא לקחת מקור אחד ולהעתיק ממנו אחד לאחד. זה הדבר הכי גרוע והכי מטופש שאתם יכולים לעשות! לא רק שכל אידיוט יבין מה עשיתם, הדבר הגרוע ביותר הוא שלא תביאו שום בשורה או חידוש ללקוחות שלכם ובעצם מעסק ששואף להיות מותג, הפכתם מותג שחוזר להיות “סתם עוד עסק” (שלא לדבר על הפרה של זכויות יוצרים וחשיפה לתביעה).

2. תעתיקו את הראיון לא את תוכן

אחד הדברים הראשונים והחשובים שאני תמיד מסביר ללקוחות שלי הוא “המה הרבה יותר חשוב מהאיך“. ולכן גם כאן, כשאתם באים להעתיק, תעתיקו נושא, הנחות יסוד, או בכלל את סיפור המסגרת. אבל אתם חייבים להכניס את הנרטיב והאישיות האישית שלכם לסיפור, אחרת זה לא יעניין את הקהל שלכם.

3. תעשו את זה בסטייל

בכדי לדעת להעתיק בצורה טובה נדרשת מיומנות. נסו לא להיות שקופים במה שאתם עושים ובכלל אל תתייחסו לזה כמו העתקה – התייחסו לזה כמו שאיבת השראה. כך תבינו שכל תפקידכם הוא לקבל בסך הכל את הרעיון הכללי מכמה גורמים או “מוזות” ומתוך זה לייצר משהו שהוא אישי וייחודי לכם.

מה אתכם, מסכימים איתי או לא? כתבו לי כאן למטה בתגובות