אחרי לא מעט לבטים ומחשבות בנוגע לשאלה מי מהפונים אכן מתאים למשרה שאני מציע, קבעתי יום ראיונות שאליו הזמנתי 7 אנשים בסך הכל.
הפדיחה הראשונה קרתה על ההתחלה, בגלל (יאיר לפיד) שהשנה האריכו את שעון הקיץ, ו-Outlook לא בדיוק שמע על זה, כל הפגישות הגיעו בשעה איחור (מבחינתי כמובן) ואני מוצא את עצמי יושב בבית קפה קרוב לשעה וחצי כדי שהראיונות רק יתחילו.
ואז הפגישה הראשונה החלה, והשנייה והשלישית וככה עד לפגישה השישית, שלאחריה הלכתי הבית מותש ונזרקתי לנוח שעה.
“אבל רגע, אמרת שקבעת 7 פגישות!”
אה נכון, כאן מגיעה הפדיחה השנייה של היום. בגלל שהפגישה השביעית הייתה בהפרש של 3 שעות מהפגישה הקודמת, לא ראיתי אותה ביומן והייתי בטוח שסיימנו עם זה להיום. רק שפתאום אני מקבל שיחה ב20:20 ששואלת אותי אם לא היינו אמורים להיפגש היום. אחרי שבהתחלה הכחשתי, לאחר מכן התנצלתי (איזה מיליון פעם כי זה בחיים לא קורה לי) ולבסוף תיקנתי (נפגשנו ביום למחרת) סיימנו את שלב הראיונות במיונים.

5 טיפים לגיוס עובדים מוצלח

עכשיו אתם לא תשמעו אותי מתפלסף פה כמו איזה מנהל כוח אדם שעושה את זה שנים, אבל אני רוצה להאמין שהדברים הבסיסיים האלו שבהם אני השתמשתי, יעזרו לכם לא רק לגייס את העובד הנכון, אלא גם לפתח את השם של המותג שלכם (גם אצל אלה שלא התקבלו):

1. ידע אפשר להעביר, רעב להצלחה – לא!

הכל אפשר ללמוד. ה-כ-ו-ל! פיזיקת הקוונטים, סוואהילית מדוברת ואפילו ריקודי ברייקדנס.
כשאתם מגייסים עובד למשרת מתמחה, אל תחפשו בהכרח את מי שמגיע עם הכי הרבה ידע מקדים על המקצוע, או שיש לו ניסיון קודם בתחום. הרבה יותר חשוב לראות שזה מישהו שנחוש להוכיח את עצמו ורעב ללמוד ולהוכיח את עצמו!
אם לא הצלחתם להשתכנע שיש לכם מה לתרום לאותו מתמחה ומצד שני מה ללמוד ממנו, רוב הסיכויים הם שהקשר הזה לא יחזיק לאורך זמן.

טיפים לגיוס עובדים - גייסו עובדים שרעבים להצליח

טיפים לגיוס עובדים – גייסו עובדים שרעבים להצליח

2. גיוס עובדים מוצלח זה ממש כמו זוגיות – חייב כימיה!

אין מה לעשות. כמה שלא נהיה אובייקטיבים ומפוקחים בנוגע להחלטות שאנחנו מבצעים, רובן ככולן מסתמכות על שיקולים רגשיים שמתרחשים אצל אחד מאתנו. לכן, גם אם הבן אדם הוא סוג של גאון, ובפגישת היכרות שניכם נעים באי נוחות בכיסא במהלך כל הריאיון, כנראה שזה פשוט לא זה!

3. תציגו את התנאים והציפיות מהעובד בדיוק כמו שהם, בלי חארטות ומשחקים

ת’אמת, זה היה נראה לי כמו משהו ברור מאליו, אבל שיחת טלפון מפתיעה שקיבלתי השבוע הראתה לי שכנראה זה גם משהו שצריך לחדד.
אני אסביר: במהלך הראיונות, פגשתי אחלה אנשים. אבל אחד מהם, נכנס לי ללב יותר מהשאר. מדובר בבחור צעיר, שעשה “עלייה” לעיר הגדולה מאחת מעיירות הפיתוח שבדרום, ובגלל שהוא נחשף לרקע שממנו אני מגיע, הוא הרגשי שהוא מתחבר אלי יותר מכל ה”תל אביביות” שהוא ראה עד עכשיו (קור, התנשאות, פלצנות וכו’ וכו’ וכו’).
בכל אופן, בפגישה איתו, הוא הרשים מאוד והיה מועמד שקול, אבל משיקולים שונים לא יכולתי לקחת אותו להתמחות אצלי. “מה שכן” אמרתי לו “מה שזה לא יהיה, תרגיש חופשי להתקשר מתי שאתה רוצה ואני אשתדל לעזור לך במה שאוכל”.
ואז השבוע, אני מקבל ממנו טלפון שהוא אומר לי “שמע ליאור, אתה לא מבין איזה בלגן. נכון המשרה שאמרתי לך שקיבלתי, בקיצור אמרו לי כל הזמן זה 50 שקל לשעה. עכשיו היום הגעתי לשם, יום הראשון של עבודה, אני פתאום קולט בחוזה תנאי העסקה שזה 50 שקל רק אם אני מגיע ליעדים מסוימים. ובכל הפרסומים של המשרה לפני, בפגישות שהיו לנו לפני הוא לא דיבר פעם אחת על זה שזה תלוי ביעדים”.

עכשיו אני שומע את זה מצד שני ואומר לעצמי “איזה מעסיק בן זונה…”
אבל אתם יודעים מה, נניח שזה רק אני חושב ככה. בואו תראו איזה נזק יכול להיווצר למעסיק\עסק כזה שלא חושב על ההשלכות של הצעדים והפעולות שהוא נוקט.
*אם לא הבנתם; סרטון ויראלי של עובדת ממורמרת שהחליטה להתפטר, מיליוני צפיות ביוטיוב, סקירה תקשורתית בכל העולם, נזק בלתי הפיך למותג…

4. תבקשו משוב מהמרואיינים לעבודה

אז כמו שכבר אמרתי, זהו היה הגיוס עובדים הראשון שביצעתי אי פעם, אבל אני מאמין שהוא לא יהיה האחרון. וגם אם אתם כביכול מגייסים וותיקים על רקורד מרשים בבחירת האנשים שלכם, לפעמים יש טיפים קטנים שיוכלו לעזור לכם להשתפר במה שאתם חלשים בו ולשמר את מה שאתם טובים בו. הנה 2 דוגמאות:

גיוס עובדים מוצלח מחייב קבלת משוב מהמרואיינים

גיוס עובדים מוצלח מחייב קבלת משוב מהמרואיינים

5. תחזירו תשובה (גם אם היא שלילית)

אז כמו שאתם יכולים לראות מהדוגמאות שציינתי, כמעט כולם הודו לי על זה שחזרתי אליהם עם תשובה. עכשיו נכון שלא הייתי ביותר מידי ראיונות עבודה בחיים שלי אבל דחיל ראבאק אנשים זה בסיסי. תגידו לבן אדם אם הוא התקבל או לא!

 

זהו, עכשיו תורכם! איזה טיפים לגיוס עובדים יש לכם? מה הדבר שהכי עצבן אתכם בראיונות עבודה שהייתם בהם והייתם מתים לשנות? תשתפו אותנו כאן למטה בתגובות