– כמה דברים על סרטון היס״מניקים שהפך ויראלי –

דבר ראשון, חשוב לי למסגר את הדיון ואת כל הפוסט הזה באופן הנכון –

הכל מושלם! המציאות שאנו חווים מדויקת להפליא וכל מה שקורה הוא בסך הכל משחק אלוהי אחד גדול שבו כולנו (האתיופי, היס״מניק, אני, החול שעל שפת הים, השמש השוקעת) שחקנים שממלאים את תפקידנו הייחודי בהצגה המופלאה הזו, לכן גם אם לעיתים אנו נסחפים עם הגדרות התפקיד, תמיד חייבים לזכור שזה הכל בסופו של דבר אשלייה והכל אלוהי ומושלם.

דבר שני, לא סתם הסרטון הזה הפך ויראלי. כמעט כל צעיר או צעירה שחורים בארץ חוו על בשרם את האפליה והגזענות שמוצגים בסרטון. זו תופעה כל כך נרחבת, שבייחוד עכשיו נוכח הרצח של ג׳ורג׳ פלויד בארצות הברית, זה משהו שנוגע בעצב חשוף בקרב בני העדה.

דבר שלישי, העובדה שלמעלה מ-99% מהלייקים, השיתופים והתגובות מגיעים אך ורק מבני העדה האתיופית, זו תעודת עניות לשאר האזרחים במדינה. העובדה שאירועים כדוגמת אלו לא נוגעים בכל אחד ואחת במדינת ישראל רק ממחישים את גודל השסע ועל כן חוסר האמון של בני העדה במערכת ובמדינה ומראים שוב שלאף אחד כאן לא באמת אכפת, או לפחות לא אכפת מספיק בכדי שמישהו ילחם את מלחמתם, מלחמה שהיא של כולנו, להשיג צדק, שוויון ומיגור הגזענות בישראל.

דבר רביעי, זה באמת נעים לאגו לקבל ח״ח מחברת הכנסת פנינה שאטה ולשמוע ממנה שהיא מתכוונת להעביר את הנושא לטיפולו של סגן השר לביטחון פנים ח״כ גדי יברקן, אבל בינינו, הסיכוי שזה ישנה משהו הוא קרוב לאפס (וזה עוד מבלי שאני בכלל מתייחס לאמירה של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ש״כל מי שיפגע בשוטר דמו בראשו״).

עד שהציבור בארץ לא יבין שהבעיה כאן היא הרבה יותר שורשית, בעיה שמתחילה בתפיסות קולוניאליסטיות נצלניות וגזעניות שהציונות הביאה איתה לאזור לפני למעלה מ-100 שנה, ושלשיטתה, יש היררכיה ברורה של בני אדם שווים יותר (האדם הלבן כחול העיניים שהשכלתו פורמלית וגינוניו ממערב אירופה) לבין אלו שצבע עורם כהה (החל מהמזרחי, לאתיופי, לערבי, בסדר יורד, וככל שהפיגמנטים צפופים יותר והריחוק הגנטי גדול יותר כך המעמד נמוך יותר), לא יהיה כאן סיכוי אמיתי לשינוי.

הציונות היא אמנם המוטציה האזורית של הקולוניאליזם האירופאי, אבל הבעיה האמיתית היא רחבה יותר. הקולוניאליזם האירופאי והקפיטליזם המודרני ביססו בעולם מנטליות של ניצול, נישול וגזענות כלפי האוכלוסיה הילידית בכל מקום אליו הגיעו ומה שאנחנו עדים לו כיום בישראל, בארצות הברית, ובכלל בכל העולם, הוא למעשה התולדה של אותה מנטליות וגישה.

מי שרוצה לשאוף לתקן את המצב צריך להכיר בעובדה שהמערכת מקולקלת מיסודה ויש לפרקה ולכונן במקומה מערכת אלטרנטיבית שמבוססת על ערכים של סולידריות, שוויון זכויות וחירות רדיקלית לכל.

דבר חמישי, ללא איחוד מאבקים, שום מהפכה אמיתית לא באמת תקרה.

הכוח המרכזי של המשטר הוא ביכולת לשסע ציבור כזה בציבור אחר ולפרק מאבקים מהותיים כנגד השיטה לגורמים, דבר שמאפשר לה להכיל אירוע נקודתי כזה או אחר בקלות ולמוסס אותו לכלא היה.

אם לדוגמא בני העדה שמחו על ההרג של סלמון טקה ז״ל, היו חוברים לערביי ישראל שזועמים כעת על ההרג של איאד אל חאלק ז״ל, ואלו היו חוברים לקהילה החרדית שסובלת גם היא מאלימות משטרתית, ואלו היו חוברים לתומכי המאבק בליגלזציה שסובלים מהמשטרה חדשות לבקרים, אז היה למאבק שכזה כוח אמיתי לשנות מציאות ולהכתיב כללי משחק חדשים.

אבל כל עוד כל אחת מהקבוצות הללו נלחמת לבדה למען המטרה האנוכית (על אף שתהיה צודקת ככל שתהיה) שלה, אין לה סיכוי לשנות לא את השיטה, ולא את יחס המשטר.

ונקודה אחרונה, חלק מהתגובות הביעו תרעומת על זה שלא ניגשנו לחבר׳ה והתעמתנו עם המשטרה.

אז מלבד העובדה שכן ניגשנו דניאל ואני למקום ובררנו עם החבר׳ה מה קרה ולמה, בזמן שהיס״מניקים שם כותבים להם את הדו״ח, אני רוצה להזכיר לאחי בני העדה, שעל אף שאני לא אתיופי, גם אני, גבר מזרחי מזוקן שמגיע למקום ומתחיל לשאול שאלות, יכול להפוך בין רגע לחשוד ומטרה קלה.

כמי שעבר לא פעם ״פרופיילינג״ ו״תביא לי תעודת זהות״ בידי בלשים, שוטרים ומה לא החל מהיותי נער שגדל בדרום תל אביב, אני מודע טוב מאוד לעובדה שב-ר-ג-ע סיטואציה שהיא כביכול רגועה יכולה להתהפך עלי ובשניות אני יכול למצוא את עצמי עם אזיקים במקרה הטוב, או עם כמה צלעות שבורות במקרה הפחות טוב.

זה שקבוצה אחת חווה גזענות ואפליה בצורה חמורה יותר מקבוצה אחרת, לא אומר שאלו צריכים להסתכל רק על עצמם או לזלזל בקושי של אחרים שמצבם טיפה יותר טוב משלהם.

להיפך. על מנת להביא את השינוי המיוחל אנחנו חייבים לזכור שכולנו פה בסירה אחת ורק באמצעות סולידריות ואחווה, ניתן יהיה לשנות את המצב.

ליאור

כמה דברים על סרטון היס״מניקים שהפך ויראלי

כמה דברים על סרטון היס״מניקים שהפך ויראלי